Uskalla erilaistua – työnhaussa

Satu Olkinuora kansikuva blogi

 

Hyvä nuori työnhakija

Aloitetaan stereotyyppisellä ajattelutavalla: työnhakija hahmottelee Wordissä omaa CV:tä ja hakemustaan, tuskastelee, vaihtelee sanamuotoja ja pohtii, laittaisiko kuvaa vai ei. Lähettää hakemuksen ja odottaa. Mitään ei kuulu. Toteaa ettei tainnut saada paikkaa. Aloittaa alusta.

Kuulostaako tutulta? Valitettavan moni hyvä työnhakija hukkuu massaan liian perinteisillä työnhakumenetelmillään. Jos sata muutakin hakijaa kertoo olevansa energisiä ja sosiaalisia, miten Sinä voit oikeasti erottua joukosta? Koska uskon, että jokainen työnhakija olisi huipputyyppi juuri siihen itselleen sopivaan työhön, halusin auttaa Sinua näkemään muutamat yleiset työhaun kompastuskivet ja neuvoa, kuinka pääset niiden yli.

Työnhaku on myyntiä

Kuvittele olevasi tuote, jota yrität myydä. Miten veikkaat mustavalkoisen A4 toimivan myyntimateriaalina? Sitähän työnhaku on, myyntiä. Myyt omaa osaamistasi yrityksille, jotta joku kiinnostuisi sinusta ja palkkaisi sinut töihin.

Ajattele edellistä lähettämääsi CV:tä ja hakemustasi. Saisitko niillä myytyä älypuhelimia, kenkiä, astioita tai huonekaluja? Uskallan epäillä. Sen sijaan tuotteille tehdään esitteitä, nettisivuja, logoja, markkinointikampanjoita ja viestintäsuunnitelmia. Miksi siis tyytyisit itse perinteisiin paperiversioihin, kun voisit tehdä asiat paljon paremminkin?

Hello! Is it me you're looking for  i am OUTI KARPPANEN and I could be your next EMPLOYEE! - Google Chrome 23.9.2013 100900-003

Outi Karppasen työnhakusivusto outikarppanen.wordpress.com

Työnhakijana sinun tehtäväsi on herättää työnantajan huomio, vakuuttaa hänet omasta osaamisestasi ja päästä vielä työhaastatteluunkin. Haluamaasi työtehtävään saattaa olla satojakin hakijoita, joten tarvitset todellista kekseliäisyyttä erottuaksesi joukosta. Mitä se sellainen kekseliäisyys voisi sitten olla? Kerron esimerkkinä omasta työnhakukampanjastani. Totesin nopeasti, etten saa kerrottua itsestäni tarpeeksi dynaamisesti perinteisellä hakemusmallilla. Otsikon värjääminen ei riittäisi, eikä PowerPointin tekeminen SlideShareen, joten lähdin tutustumaan eri blogipohjiin. Halusin tehdä nettisivut. Jotta ihmiset löytäisivät sivuilleni, tein kampanjakuvan ja laitoin sen jakoon sosiaalisen median eri kanaviin. Kuva levisi hurjaa vauhtia ja pian tuhannet ihmiset tiesivät minun etsivät töitä ja olivat tutustuneet siihen samaan ansioluettelooni, joka kaksi viikkoa aiemmin ei herättänyt kenenkään kiinnostusta mustavalkoisessa olomuodossaan.

Mikäli suhteellisen pienellä työllä ja kekseliäisyydellä voin saada asialleni näin paljon huomiota, miksi kukaan jättäisi tätä mahdollisuutta käyttämättä? Ja vaikka kukaan ei minua tämänkään jälkeen tulisi hakemaan kotoa töihin, olen juuri saanut valtavan etulyöntiaseman muihin hakijoihin verrattuna.

Ole siis rohkea kun ideoit työnhakumateriaalejasi. Miten sinä voisit erottautua työnhakijana? Mitä osaamistasi voisit hyödyntää, keneltä voisit pyytää apua tai mitä taitoja haluaisit opetella? Jos olet taiteellisesti lahjakas, kuvita itse työhakemuksesi, pyydä taitavaa kaveriasi ottamaan sinusta hyvä kuva tai laita käytäntöön koulussa oppimasi nettisivun koodaustaidot. Vain mielikuvitus on rajana.

Kun olet saanut hyvän vision materiaaleistasi, pohdi seuraavaksi, mitä viestintäkanavia haluaisit käyttää. Vaikka tekisit miten hienot työnhakumateriaalit, ei kukaan hae niitä kovalevyltäsi. Sinun pitää siis itse kertoa itsestäni. Ajattele vaikka Valion mainoksia – jotta ihmiset ostavat Valion tuotteita, niiden mainoksia näkyy televisiossa, lehdissä, radiossa, kadunvarsilla ja Facebookin reunoilla. Vaikka harvalla on varaa käyttää työnhakuun suuria summia rahaa, on kuitenkin hyvä miettiä missä kaikkialla voisit näkyä tavoittaaksesi asiakkaitasi, eli yritysten henkilöstöpäälliköitä.

Teemu Kunnon esittelyvideo

Teemu Kunnon esittelyvideo

Sosiaalisen median kanavia on monia, Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Youtube jne. Voit rakentaa verkkosivuja, kirjoittaa blogia tai painaa vaikka jaettavia esitteitä. Saisitko lehteen ilmaiseksi mainoksen, jos kerrot heidän tukevan nuorten työllistymistä? Kanavien valinnassa kannattaa tietysti olla ytimekäs: jokaisen ylläpitämäsi kanavan tulee olla aktiivinen ja sinun tulee tarjota sinne päivitettyä sisältöä. Lisäksi jokaisen kanavan tulisi aktiivisesti ohjata kohti asiakkaan ostopäätöstä, eli rohkaista työnantajaa ottamaan sinuun yhtettä.

Työnhaku on henkilöbrändäystä

Kun koostat omia materiaalejasi, joudut väistämättä pohtimaan joitain henkilöbrändäyksen ydinkysymyksiä.

”Mitkä ovat vahvuutesi ja kiinnostuksen kohteesti?
Missä olet hyvä? Millainen olet persoonana?”
(Katleena Kortesuo, Tee itsestäni brändi – asiantuntijana livenä ja verkossa.)

Työhakemukseen sinun tulisi osata kiteyttää oma osaamisesi ja persoonasi. Puhun tässä yhteydessä itsensä brändäämisestä. Se saattaa tuntua sinusta todella vieraalta ajatukselta, mutta käytännössä kyse on vain oman osaamisen ja persoonan kiteyttämisestä materiaaleihin ja sen tukeminen eri sosiaalisen median kanavissa. Brändin tulee aina perustua rehellisesti sinuun itseesi ja osaamiseesi. Piirrä vaikka mindmap omasta osaamisestasi, tee portfolio ja pyydä suosituksia kanssasi työskenneiltä ihmisiltä. Sillä pääset hyvin alkuun.

Hyvällä kampanjalla on lisäksi aina keihäänkärki, eli pääsanoma, jota toistat viestinnässäsi. Minun vahvuuteni ovat projektinhallinta-taidot, joten keihäänkärkeni oli ”Projektiosaaja etsii töitä”. Käytän tätä sähköpostiotsikkona, twitterissä sivulinkkiä jakaessani ja se lukee kampanjakuvassa olevassa kyltissäkin. Keihäänkärjen pitää olla lyhyt ja ytimekäs. Siihen voisi sopia myös Jari Parantaisen esittelemä törkeä lupaus, kuten ”Minä ratkaisen IT-ongelmanne!”.  Tällöin työnantaja tietää heti ensisilmäyksellä, minkälaista osaamista tarjoat. Tutustu törkeän lupauksen luomiseen Jari Parantaisen kirjassa Tuotteistaminen – rakenna palvelustasi tuote 10 päivässä.

Tarkkaile omaa kielenkäyttöäsi viestiessäsi ja pohdi minkälaisen kuvan haluat itsestäsi antaa. Googleta itsesi, sillä tekee työnantajasikin. Vaikka kaikkeen Googlen kertomaan et voikaan vaikuttaa, varmista että osaat vastata hyvin niihin liittyviin kysymyksiin. Minä olen esimerkiksi ollut nuorempana Big Brother -talossa ja asiaan liittyvät artikkelit nousevat heti ensimmäisenä esiin Googlen haussa. Fiksu työnantaja ymmärtää, että se mitä olet tehnyt parikymppisenä, ei välttämättä enää päde kolmekymppisenä, mutta asia voi silti nousta puheeksi. Olen itse sujut BB-historiani kanssa, olen heittäytyväinen ihminen ja kokeilin siipiäni. Opin paljon ja tuon kokemuksen ansiosta olen nykyisin ihmisenä paljon itsevarmempi ja määrätietoisempi. Vaikka menneisyytesi on aina osa sinua, voi brändikin elää ja muuttua. Nykyisin saapuessani työhaastatteluun, paikalle saapuu dynaaminen projektiosaaja, joka etsii osaamistaan vastaavaa työtä. Minun brändini on siis kasvanut ja muuttunut iän myötä.

”Ensimmäiseksi pitää tuntea itsensä, jotta voi rakentaa brändin sen varaan.” –Katleena Kortesuo

 Se, miten paljon haluat julkisessa työnhaussa itsestäsi kertoa, on sinun valintasi. Joskus itsensä brändäämisessä on aluksi kyse kehtaamisesta, sillä jo oman kuvan tai ansioluettelon julkaiseminen voi olla iso asia. Vaikka CV:si ei vielä olisikaan valtava, ei sen piilottelukaan auta sinua saamaan töitä. Innovatiivinen työnhakukampanja ei tee sinusta julkisesti työtöntä, vaan kertoo ihmisille sinun olevan rohkea, asioihin tarttuva ja aikaansaava. Kaikki hyviä ominaisuuksia työelämässä. Sitäpaitsi, toimiihan työnhakukampanjasi taidonnäytteenä omasta osaamisestasi, joten siihen kannattaa panostaa.

Kun olet pikku hiljaa sujut julkisen työnhaun kanssa, kehtaamislaji muuttuu rehellisyyslajiksi. Nyt kun uskallat kertoa itsestäsi ja työnhaustasi julkisesti, tee se myös mahdollisimman rehellisesti. Tässä vaiheessa sinun tulee itse vetää raja siihen, paljonko haluat itsestäsi kertoa. Mitään ei kannata suoranaisesti piilotellakaan, mutta joitain asioita voi jättää pienemmälle huomiolle. Minulla on pieni tyttö ja pohdin, voiko perheestä puhua työmarkkinoilla. Totesin, että perhe on minulle mahtava voimavara, enkä aio piilotella sitä, vaikken nostaa kovin paljoa esillekään.

Työnhaku on vaalityötä

Älä kyllästy omaan sanomaasi. Vaikka tuntuu että olet jo kertonut työnhaustasi kymmenille tai kenties sadoile ihmisille, viestisi on aina kuulijalle uusi. Suhtaudu jokaiseen tapaamaasi ihmiseen, kuin potentiaaliseen työnantajaan. Harrastusten parissa tutustuneilla ihmisillä on usein hyvin erilaiset taustat. Olisiko siellä ketään, joka voisi innostua työnhaustasi ja auttaa sinua eteenpäin? Vaikka verkosto-sana on jo pikkuhiljaa klishee, kannattaa niihin panostaa. Verkosto tarkoittaa käytännössä tuttujasi, tapaamiasi ihmisiä, keiden kanssa olet ollut jossain tekemisissä. Työnhaussa kannattaa pyytää omalta verkostolta apua. Sinä tunnet henkilön, joka tuntee jonkun toisen, joka voisi etsiä juuri sinun kaltaistasi osaajaa! Kun pyydät kauniisti, ihmiset ovat usein valmiita auttamaan sinua kertomalla työnhaustasi eteenpäin. Ja näin verkosto toimii!

Muista myös työnhaun edetessä keskittyä olennaiseen. Vaikka huomion saaminen ja materiaalien päivittäminen on kivaa, muista että sinun tehtäväsi on hakea töitä. Viittaa kirjoituksissasi omaan työnhakuusi ja kerro miten se etenee. Löydä kultainen keskitie – kukaan ei jaksa lukea kuinka monta kävijää sivuillasi tänään kävi, ja toisaalta, jos jaat vain muiden linkittämiä artikkeleita eteenpäin, ei kukaan edes tiedä sinun etsivän töitä. Kirjoita esimerkiksi tätä blogikirjoitusta jakaessasi saatteeksi ”Täältä löytyikin inspiroivia vinkkejä työnhakuun, laitanpa heti toteutukseen!”. Näin tarjoat lukijalle sekä uutta tietoa jakaessasi artikkelin, mutta kerrot myös olevasi aktiivinen työnhakusi suhteen.

Työnhaku on edelleen myyntiä

Kun kaikki kanavasi ovat kunnossa, olet verkostoitunut oikeiden ihmisten kanssa ja kampanjasi pyörii jo kovaa vauhtia, älä edelleenkään jää kotiin odottamaan. Vaikka saisit sivustostasi mahtavaa palautetta, sinua tuskin tullaan (edelleenkään) hakemaan kotoa töihin.

Satu Olkinuora Postikortti

Postikortteja voi käyttää vaikka jälkimarkkinoinnissa

Kontaktoi jatkuvasti uusia yrityksiä, lähetä avoimia hakemuksia ja ennen kaikkea hae avoimiin työpaikkoihin. Nyt sinulla on erinomainen mahdollisuus herättää työnantajien kiinnostus! Lähetä vaikka sähköpostitse ytimekäs tervehdys, liitä mukaan kuvasi ja ohjaa heidät sivuillesi. Lähetä perään käsinkirjoitettu postikortti omalla kampanjakuvallasi ja kerro soittavasi hänelle lähipäivänä perään. Työnantajat arvostavat aktiivista otettasi ja saat varmasti hyvää palautetta.

Ja muista, että vain maailma on rajana. Esittämäni ideat ovat vain ehdotuksia. Inspiroidu – lue kirjallisuutta, tutki muiden työnhakijoiden materiaaleja ja ota rohkeasti mallia. Tai kokeile jotain uutta – tee käyntikortteja jossa kerrot etsiväsi töitä, ja mene jakamaan niitä kaupungille lounasaikaan. Vaikka kortti ei sattuisikaan toimitusjohtajan tai henkilöstöpäällikön käteen, asiasta innostunut työntekijä vie varmasti sanaasi eteenpäin.

Ole rohkea, uskalla erilaistua! Se varmasti palkitaan!

Ohjeita työnhakuun

Hyviä työnhakuhetkiä toivottaen,

– Satu

PS. Mikäli sinulle tulee kysyttävää, tai haluat kommentoida jotain, otan mielelläni sähköpostia vastaan osoitteessa olkinuora.satu (a) gmail.com tai kirjoita terveisesi alla olevaan kommentointikenttään. Mikäli innostut totetuttamaan jotain ehdotuksistani, kerro siitä minulle. On todella palkitsevaa nähdä innostuneita nuoria. Koska kuten sanoin, uskon että jokainen meistä voi olla huipputyyppi juuri siihen itselleen sopivaan duuniiin!

***

Ota mallia!

Satu Olkinuora, Projektiosaaja etsii töitä, satuolkinuora.wordpress.com
Teemu Kunto, Etsin kunnon töitä! kunnontyö.fi
Outi Karppanen, Is it me You’re looking for? outikarppanen.wordpress.com
Adam Pacitti, I am Adam Pacitti, www.adampacitti.com

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Uskalla erilaistua – työnhaussa

  1. M.K.

    Mielenkiintoinen projekti sinulla menossa. Luen itse työssäni säännöllisesti hakemuksia, vaikka en varsinaisesti hr-puolella olekaan. Olen muutamassa asiassa kanssasi (osittain) eri mieltä.

    Meillä katsotaan hakemuksessa aivan ensimmäisenä CV. Siitä työkokemus tärkeimpänä (erityisesti kuinka pitkiä työsuhteet ovat olleet, missä yrityksissä, missä tehtävissä, millainen on ollut työuran kehitys tehtävien suhteen), sen jälkeen katson koulutuksen ja lopuksi muut meriitit, kuten lisäkoulutus, seminaarit, luottamustehtävät jne. Sekä tietysti haettavasta paikasta riippuen kielitaidon. Tärkeää CV:ssä on selkeä ulkoasu ja helppolukuisuus.

    Jos CV täsmää avoimen paikan kriteereihin, niin vasta tämän jälkeen luen hakemuksen. Hakemuksessa katson eniten sitä, kuinka huolellisesti se on kirjoitettu (ei virheitä tai huitaistua vaikutelmaa) ja sitä, kuinka hakija kuvailee itseään (vaikka hakemuksessa onkin tarkoitus korostaa omia hyviä puolia, toistuva itsekehu ei anna hyvää vaikutelmaa). Hakemuksesta katson lähinnä sen, onko CV:n puolesta passeli hakija muuten ”hyvän tyypin” oloinen. Työnantajaa kiinnostaa myös, miksi hakijan työsuhde edellisissä paikoissa on päättynyt. Jos tämä ei tule jo hakemuksesta esille, kysytään sitä melko varmasti haastattelussa. Samoin jo hakemuksessa on hyvä kertoa jotakin omista tavoitteistaan esim. 5 vuoden tähtäimellä.

    Jos on vastavalmistunut, eikä CV vielä pursuile meriittejä ja työkokemusta, niin paras vinkki tähän on hankkia muita mainitsemisen arvoisia kokemuksia! Osallistua esimerkiksi konferensseihin, luennoille, yhdistystoimintaan, alkaa opiskella uutta kieltä tai vaikka opetella uuden tietokone-ohjelman käyttö (näitä kursseja tarjotaan varsin kohtuullisiin hintoihin kansalaisopistoissa). Itse hakemusten lukijana arvostan näitä asioita paljon enemmän, kuin erikoista tai ns. luovaa hakemusta nettisivuineen.

    Tottakai työnhaku ja sen metodit muuttuvat koko ajan ja yritysten työnhakuprosessit siinä samalla. Nykytilanteessa arvioisin kuitenkin, että Sadun kuvaama paljolti sosiaalisen median kautta tapahtuva työnhaku saattaa olla vielä monilla aloilla tuntematon ja yrityksissä ei ehkä nähdä tuollaista hakemusta niin positiivisena tai kiinnostavana, kuin hakija sen on tarkoittanut. Itse arvailisin, että viestinnän ja mainonnan alojen, varsinkin nuorten yritysten, parissa vaikutus lienee tehokkain, kun taas perinteisemmillä aloilla uskotaan vielä ”ihan tavallisiin” hakumetodeihin ja ne myös nähdään parhaina.

Jätä kommentti